10 formgivare ger sina bästa råd
10 formgivare ger sina bästa råd

Mario Hugo

Klienter: Rihanna, J. Cole, Stella McCartney, 3,1 Phillip Lim, ESP Institute, The Decemberists, United Bamboo, Flaunt, Surface to Air och mer

Regel: Våga göra misstag.

“Lär dig att klösa dig ut ur tuffa situationer. Ta steget, hoppa in i den djupa delen av bassängen och ha tilltro. Sätt vagnen före hästen. Det är sällan en händelse är så spännande som när man tar på sig projekt eller vinner kampen om en beställning som man inte vet hur man ska utföra än. Du lär dig snabbt när du måste. ”

Rob Northam

Klienter: Nike, Adidas, Nokia, Google, BBC, Bacardi, Honda, Ford, Alfa Romeo, Land Rover, AMD, Samsung, Virgin Atlantic, Heineken, HTC, Ax, Skype, Ubisoft och mer

Regel: Gör saker svårt för dig själv och arbeta inom täta deadlines.

“Mindre är mer när det gäller konstriktning. Ställ in begränsningar för att arbeta inom, och du hittar originella idéer och kreativa lösningar. Begränsa färgpalett, använd endast ett par typsnitt, håll fast vid dina egna nät etc. Det strängare kreativa begränsningar, desto mer unika blir resultatet. Håll din humoristiska humor. Kreativa människor leder privilegierade liv, så ta inte dig så seriöst, utan istället investera timmarna för att behärska ditt hantverk innan du blir en konstdirektör.

Sara Cwynar

Klienter: New York Times Magazine (Grafisk Designer), Lucky Peach Magazine, Brooklyn Magazine, The New Museum, Globe Clothing, Print Magazine och mer

Regel: Gör vad du vill ha.

“Till att börja med betyder det att du gör det gratis (och förmodligen på sidan av vad du måste göra för pengar), men efter min erfarenhet kommer de två att bli samma sak. Då är vårt jobb det bästa.

Stefan Sagmeister

Klienter: IDEO, Sappi Paper, Red Bull, The Talking Heads, Rolling Stones, Guggenheim Museum, New York Times Magazine, Technology Review och mer

Regel: Om du vill utforska en ny riktning professionellt, är det till hjälp att prova själv först.

“Det är svårt för mig att gå in på nytt territorium på ett klientprojekt, jag är antingen för ansvarig eller för rädd. Det finns en fara att jag hamnar bara upprepar mig själv, gör saker som visat sig fungera tidigare. fördjupar i oförutsedda områden på egen gång gör det mycket enklare och tillåter mig att använda resultaten om regelbundna projekt.

Robert Lenne

Kunder: Artsy (designchef), produkt (röd), rädda barnen, svensk postkontor, svensk allmännyttig television, ford motorföretag, forum för levande historia och mer

Regel: Tänk på ditt eftermäle.

“Världen är formad av människor som gör – oavsett om de gör konst, byggnader, berättelser eller företag.

Det vi gör utgör människor runt oss och de människor som kommer efter oss. Tillverkare har ett ansvar att reflektera över effekterna av vad de lägger ut i världen.

Glöm inte att vara en lagspelare. Glöm ditt personliga varumärke och ditt ego. Undvik att arbeta i konstgjorda incitamentstrukturer som belönar prestationer som inte spelar någon roll eller bara är skadliga. Alla de värdelösa bitarna av plast som hällde sig på deponier och alla värdeförvrängningsannonser som täckte våra städer skapades av begåvade och hårt arbetande människor som ledde till att de trodde att de gjorde något viktigt. Fall inte för det.

Lämna världen lite mer inspirerande, vackrare och hållbarare än när du hittade den – det är framgång för mig. ”

David Calderley

Klienter: Stationfilmer, Disney, Converse, John Varvatos, New York Times , Interscope, Zoo York, Virgin France, Parsons School of Art NYC och mer

Regel: Lägg märke till saker.

“Jag såg kommentaren skriven på trottoaren på 5th Avenue. Det hade en djupgående effekt på mig. Bra konst, design eller musik rör en känsla inuti oss och förbinder utanför bara att vara” cool “eller fashionabla. försök att dissekera den koden och inte är alltför distraherad av stil (vilket också är viktigt vid modern kommunikation), ditt arbete kommer att bedömas på en helt annan nivå. ”

Drea Zlanabitnig

Klienter: New York Times (grafisk formgivare), Daily Show med Jon Stewart , New York Philharmonic, New York City Ballet, Park Avenue Armory, Highline, Bloomberg Businessweek och mer

Regel: Känn till ditt innehåll ut och in.

“Jag har funnit att ju mer du känner till innehållet du jobbar med, desto lättare är det att fatta smarta och välgrundade beslut. Jag gillar att läsa om förslag och undersöka ämnet innan jag beställer konst för en historia, det är lättare att anställa rätt person till jobbet och lösa eventuella problem som kan uppstå. ”

Florian Ludwig

Klienter: Isabella Bortolozzi, Susan Philipsz, Cyprien Gaillard, Stephen G. Rhodes, Klara Liden, Schinkel Pavillon, baserat i Berlin och mer

Regel: Arbeta med inspirerande människor.

“Mitt bästa arbete har kommit ut ur samarbete med intressanta kunder. De ämnen och material du får jobba med kommer att inspirera dig och utmana dig att göra ditt bästa.”

Mike Perry

Klienter: AOL, Aldo, American Cancer Society, American Eagle Outfitters, Apple Computers, EMI France, ESPN, Element EU, Kenneth Cole, MTV, Mac Cosmetics, Microsoft, Milk Studios, Nike, Playstation, Starbucks, Target, The Ace Hotel, Standard Hotel, Ubiquity Records, Uniqlo, Yale University Art Gallery, Zoo York och mycket mer

Regel: Håll dina händer smutsiga. Stjäl inte. Ta det lugnt.

“1. Håll dina händer smutsiga: Det här är det roliga händer. Fysiskt gör det något som tillåter det oväntade. Ta av datorn och se vad som händer när din hjärna talar till din hand och din hand rör sig i realtid.

  1. Stjäl inte: Jag kan inte tro hur många gånger jag har hört talas om eller sett konstdirektörer kopiera andra jobb under åren. Jag gick en gång till ett möte och gick förbi en designer med två skärmar. På en bildskärm var en bit av min vän. Å andra sidan var en Photoshop-fil som den unga designern flitigt försökte kopiera. Det här är så fel. Jag kunde skriva en hel artikel om verkligheten av “lånat ägande”. Jag vill bara ha folk som säger att de är kreativa att vara kreativa.
  2. Ta det lugnt: Det är väldigt spännande att vi är Art Directors, men verkligen, vi räddar inte liv. Jag tror att alla borde tro på vad de gör, men du behöver inte låtsas att du är den coolaste formgivaren i världen, för att du har kunskap om lite tidskrift som ingen någonsin hört talas om. “

MVM (Magnus Voll Mathiassen)

Klienter: Nike, Microsoft, Intel, Adidas, Metro, EMI, Def Jam, Sony PlayStation, Dainese, Fader , Little White Lies och mer

Regel: Sju år = 10.000 timmar

“Jag kommer inte ihåg vem som sa det – jag kanske bara drar det ur tomma intet – men det tar sju år eller ungefär 10.000 timmar av rent jobb för att behärska en färdighet. Talang är i första hand bara grunden. Annars är det viktigt att trivas med det man gör och vara trevlig mot omvärlden. “